Personas comprometidas con la idea de que la paz no es un concepto, sino un proceso que debe construirse en la cotidianeidad, que la conciencia social no es solo pensar, sino implementar acciones concretas que colaboren a sensibilizar a la población sobre problemas fundamentales como la violencia, con todos sus rostros, y además convencidos de que hay que trabajar por los sectores más necesitados de nuestra sociedad es que nace la Fundación “Ideas y Acciones para la Paz”, agregándole como un plus mágico el mote de Quetzalcoatl: Dios dual de la mitología Azteca, viento y cuidador de los caminos, creado por su padre Tonacatecuhtli, con la misión de ayudar al mundo con sacrificio y penitencia.

Nació en el año de 1999, como un proyecto dirigido hacia las personas privadas de libertad, con el fin de implementar un programa educativo en el área de salud en las cárceles del país. Desde sus inicios, se consideró como una institución no Gubernamental sin fines de lucro.
En el año de su nacimiento, realizó una investigacion del “Perfil del Estado de Reclusión Carcelaria de El Salvador “, este estudio sirvió para tener un conocimiento más realista sobre el tema, y elaborar herramientas para el abordaje de la problemática del VIH/SIDA, partiendo de la realidad que se vive dentro de los diferentes centros de reclusion.

En su etapa de consolidación, desarrolla un proceso educativo denominado taller holístico que incluye 7 temáticas: Síndrome de Adaptación, Autoestima, VIH/SIDA, Roles Masculinos y Femeninos, Comunicación Sexual, Adicciones, Expresión de Sentimientos.

A lo largo de estos 9 años la institución ha ganado experiencia con la cual ha diseñado otras propuestas metodológicas; ya no se incluye solo a los privados de libertad sino también a jóvenes en situación de alto riesgo y violencia.
Los talleres desarrollados en la actualidad son: Taller sobre construcción de la masculinidad, Taller sobre transformación de conflictos, taller sobre sexualidad, taller sobre afectividad y el taller holístico con el que se inició. (Cada taller esta diseñado de 6 a 7 sesiones las cuales se desarrollan una vez por semana).

We are persons committed to the idea that peace is not simply a concept, but rather a process, one which must be constructed each day. We believe that social conscience involves not only thinking, but also implementing concrete actions, which work together to sensitize people about fundamental problems such as violence, in all of its many facets. Convinced that it is necessary to work with the most marginalized sectors of our society, the Foundation "Ideas and Actions for Peace" was launched, attached to the magical name "Quetzalcoatl", the dual god of Aztec mythology--wind, and the one who cares for us on our journeys--created by his father Tonacatecuhtli, with the mission of helping the world through sacrifice and penitence.

Quetzalcoatl was launched in 1999 as a project directed towards prison inmates--persons deprived of freedom--with the goal of implementing an educational program in the area of health in prisons throughout the country.  From its inception, it has been a non-profit, non-governmental organization.

In the year of its inception, an investigation was conducted, entitled "Profile of the State of Imprisonment in El Salvador".  This study provided a more realistic understanding of the theme, and enabled us to elaborate tools for addressing the problem of HIV/AIDS, using as a starting point the reality being lived within the different prisons.

In the consolidation phase, an educational process was developed, entitled "Holistic Workshop," which includes 7 themes: Adaptation Syndrome; Self-Esteem and Dignity; HIV/AIDS; Masculine and Feminine Roles; Sexual Communication; Addictions; and Expression of Emotions.

During this entire 9-year period the institution has gained experience with which it has designed other methodological proposals.  It is no longer only prison inmates who are included, but also youth in situations of high risk and violence, in their own neighbourhoods.

The workshops currently offered are: Construction of Masculinity / Gender; Transformation of Conflicts; Sexuality; as well as the Holistic Workshop with which it began. Each workshop is designed for 6 or 7 sessions of 2-3 hours each. Sessions are held once per week.

All of the themes which make up the theoretical body of Quetzalcoatl's work in the prisons and on the streets contribute to developing a more profound analysis of the causes which provoke the plague of violence which El Salvador is suffering.  However, their major contribution is that they provide practical tools to prison inmates, and to those youth with whom we work, so that they might enjoy better relationships with their companions, friends and families, and, of course, so that they can improve their quality of life.

WHO ARE WE?
Areas de trabajo